Newconnect logoCatalyst logo

Firma publicznie widoczna – korzyści i obawy

Wokół ujawniania informacji o firmie przez spółki notowane na giełdzie narosło wiele mitów. Jak często bywa, najgroźniejsze scenariusze rodzą się tam, gdzie wiedza o sytuacji jest niedostateczna albo w  ogóle jej nie ma. Spróbujmy przyjrzeć się faktom.

Kto się boi przejrzystości?

Błędne rozumienie, jakie informacje są ujawniane przez spółki publiczne, jest często odpowiedzilane za obawy i wątpliwości. Proste skojarzenie z udostępnianiem tajemnic firmy lub danyh krytycznych może przestraszyć. Tymczasem zakres informacji, jakie zobowiązana jest raportować spółka publiczna, nie obejmuje jej know how ani szczegółowych danych technicznych, których ujawnienie mogłoby narazić ją na problemy.

Podczas wielu rozmów o upublicznieniu spółek, tylko jeden nasz rozmówca ostro zareagował. Teraz wiemy, że nie był uczciwy w rozliczeniach ze swoim wspólnikiem i być może stąd silna obrona przed ujawnieniem czegokolwiek. Wszyscy inni raczej chcieli dowiedzieć się, jak w praktyce wygląda spełnianie tych wymogów.

Nic dziwnego, że transparentna firma budzi większe zaufanie wśród inwestorów, partnerów i klientów. Szczególnie jest to widoczne w relacjach z firmami i klientami zagranicznymi, dla których takie potwierdzenie wiarygodności często ma duże znaczenie.

Korzyści wizerunkowe

Firma publiczna co do zasady staje się bardziej widoczna. Wykonując obowiązki informacyjne, niejako przy okazji “przypomina” o sobie wszystkim, do kogo docierają raporty. Większa jest też szansa na zainteresowanie mediów, zwłaszcza gdy zdarzy się coś efektownego lub interesującego. Upublicznienie spółki może poprawić jej reputację oraz zwiększyć jej wiarygodność jako odpowiedzialnej i etycznej.

Inwestorzy

Dzięki upublicznieniu szansa znalezienia nowych inwestorów lub zwiększenia zaangażowania finansowego dotychczasowych istotnie rośnie. Dzieje się tak nie tylko za sprawą większej widoczności oraz szerzej dostępnej wiedzy na temat spółki, jej osiągnięć i planów. W odniesieniu do spółek notowanych ważnym argumentem jest płynność akcji i możliwość wycofania się z inwestycji, gdy zajdzie taka potrzeba. Wiąże się to również z możliwością odkupowania lub emisji akcji przez spółkę, gdy może to być dla niej istotne w kontekście np. planów inwestycyjnych.

Niektóre spółki obawiają się presji ze strony akcjonariuszy. Oczekiwania dotyczące zwłaszcza wyników mogą być postrzegane jako uciążliwe lub trudne. Siła ewentualnej presji zależy od stopnia zaangażowania finansowego w spółkę, czyli od liczby posiadanych akcji. W praktyce większe oddziaływanie na spółkę może mieć duży inwestor – a taki częściej zdarza się w spólkach, które nie znajdują się na rynku publicznym. Obecność na Giełdzie czy NewConnect zwiększa szansę na więcej drobnych inwestorów, którzy często ograniczają się do śledzenia wyników i publikowanych raportów. Mogą też pojawiać się na walnych zgromadzeniach akcjonariuszy, gdzie mają prawo głosować zgodnie z liczbą posiadanych akcji.

Wymogi prawne

Obowiązki informacyjne spółek notowanych są uregulowane przede wszystkim w Regulaminie ASO, przepisach MAR. Odpowiedzialność za dopełnienie określonych tam obowiązków spoczywa na notowanej spółce. Jako Autoryzowany Doradca NewConnect pomagamy wywiązywać się z nich, konsultujemy pojawiające się wątpliwości i prowadzimy potrzebną edukację.