Newconnect logoCatalyst logo

NewConnect – trampolina dla polskich firm na rynki zagraniczne

Wiele polskich spółek jest zainteresowanych rozwojem poza granicami kraju. Przeprowadzają analizę rynków, aby zidentyfikować optymalny dla swoich celów oraz by poznać lokalne przepisy, uwarunkowania kulturowe, konkurencję. Opracowują budżet i harmonogram, zapewniają odpowiednie kadry. Jak obecność na NewConnect może pomóc w ekspansji zagranicznej?

Nie tylko kapitał

Dla wielu przedsiębiorców pierwszym skojarzeniem z giełdą jest możliwość pozyskiwania finansowania. Otwieranie zagranicznych oddziałów, budowa sieci sprzedaży czy promocja na nowych rynkach wiążą się ze znacznymi kosztami, aspekt finansowy jest więc nie bez znaczenia. Łatwiejszy dostęp do kapitału to jednak nie największa korzyść wynikająca z obecności na NewConnect.

Transparentność budująca zaufanie

Jak już zaznaczaliśmy we wcześniejszych wpisach, spółka notowana na NewConnect raportuje zgodnie z określonymi zasadami. Dla inwestorów czy kontrahentów zagranicznych to jasny sygnał, że firma działa transparentnie. Istotne wydarzenia z życia spółki są komunikowane, co dodatkowo wzmacnia pozytywny jej odbiór. Sprawia też, że w odróżnieniu od większości konkurencji, spólka może wydawać się bardziej znajoma – taki odbiór jest jak najbardziej uzasadniony. Dość łatwo można też uzyskać szersze informacje na jej temat – co ważne, ze źródła podlegającego zasadom służącym zwiększeniu rzetelności i obiektywizmu prezentowanych treści. Taka wiarygodność staje się często przepustką do rozmów z partnerami, którzy w innym przypadku mogliby podchodzić z rezerwą do przedsiębiorstwa z Polski.

Rozgłos i rozpoznawalność

Debiut giełdowy to także wydarzenie medialne, a obecność wśród spółek notowanych to istotny wyróżnik. O spółce mogą pisać portale gospodarcze i branżowe, a jej nazwa pojawia się w raportach analitycznych. Dzięki temu przedsiębiorstwo zyskuje dodatkową widoczność, również w oczach zagranicznych inwestorów czy klientów. Obecność na giełdzie staje się wizytówką na międzynarodowej scenie. Takie uwiarygodnienie często ma większe znaczenie właśnie dla partnerów zagranicznych, którym trudniej rozpoznawać spółki spoza kraju i które szczególnie potrzebują potwierdzenia rzetelności potencjalnego partnera działającego na mało znanym im rynku.

Akcje jako narzędzie ekspansji

Bycie spółką giełdową to także możliwość użycia akcji jako „waluty”. Firmy mogą w ten sposób rozliczać przejęcia, budować programy motywacyjne dla pracowników – również zagranicznych oddziałów czy oferować akcje partnerom strategicznym. To rozwiązania, które ułatwiają ekspansję. Często bywają dostępne głównie dla bardzo dużych firm i korporacji, a dzięki NewConnect znajdują się w zasięgu również mniejszych przedsiębiorstw.

Pomost do świata

NewConnect to coś więcej niż rynek finansowy. To platforma, która otwiera przed spółkami drzwi do rozwoju, w tym do międzynarodowej ekspansji – podnosi ich wiarygodność, zwiększa rozpoznawalność i daje dostęp do inwestorów, nieraz też zagranicznych. Dla polskich firm z sektora MŚP staje się trampoliną, która może pomóc przeskoczyć z lokalnej sceny na globalne rynki.