Wejście spółki na NewConnect zwykle kojarzymy z kapitałem, inwestorami, rozwojem. Na tym nie kończą się jednak korzyści, jakie przy odpowiednim postępowaniu można osiągnąć. Nie do przecenienia jest szansa na pozyskiwanie fachowców, przyciągnięcie zainteresowania najlepszych pracowników. Co ważne, ma to duże znaczenie niezależnie od sytuacji na rynku pracy – ci najlepsi zawsze będą poszukiwani i trudniej dostępni. Jest zatem o co walczyć.
Employer Branding
Employer Branding to budowanie marki pracodawcy. Zewnętrzny Employer Branding jest skierowany na kandydatów – teraz i w przyszłości, wewnętrzny – na zatrudnionych pracowników. Realizuje się go przez różnorodne działania, zawsze jednak najsilniejsze argumenty to te możliwie obiektywne i wyróżniające firmę na plus na tle innych pracodawców. W tym kontekście obecność spółki na giełdzie można znakomicie wykorzystać.
Nie ma badań wskazujących wprost, na ile spółki giełdowe przyciągają dobrych kandydatów skuteczniej niż inne przedsiębiorstwa. Wiadomo natomiast, że widoczność i reputacja pracodawcy znacznie zwiększają zainteresowanie aplikowaniem o pracę. Nie bez znaczenia są też programy motywacyjne oparte o akcje. Notowane spółki mają więc dobre, zobiektywizowane argumenty, które mogą skutecznie wykorzystywać do budowania marki pracodawcy.
Status spółki giełdowej to sygnał. Dla pracowników i kandydatów oznacza prestiż, stabilność i wiarygodność, przy czym sposób działania spółki i prowadzona komunikacja powinny to na co dzień potwierdzać. Firma, która raportuje wyniki, działa transparentnie i nie ukrywa swoich planów, automatycznie ma szansę budować zaufanie. Dziś zaufanie to jedno z najważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy.
Wspomnieliśmy o widoczności. Spółki notowane na NewConnect mają większą szansę pojawiać się w mediach, a każde ogłoszenie wyników czy przekazanie istotnych informacji przypomina o spółce, może przyciągać do niej uwagę, podkreślać dynamikę jej rozwoju. To paliwo, które działy HR i komunikacji mogą świetnie wykorzystać w Employer Brandingu.
Programy motywacyjne i kultura organizacyjna
Giełda otwiera też drzwi do programów motywacyjnych opartych na akcjach. To rozwiązania, które zamieniają pracowników we współwłaścicieli – nawet, gdy nie jest to duża skala. Wzmacniają też poczucie, że sukces spółki jest także ich osobistym sukcesem. W czasach, gdy młode talenty szukają firm, z którymi mogą się utożsamiać, taki mechanizm bywa bezcenny.
Fakt bycia spółką notowaną nie oznacza, że możemy spodziewać się określonej kultury organizacyjnej. Rosną jednak szanse, że cele firmy są jasno określone, struktury są przejrzyste, a organizacja z większym prawdopodobieństwem uporządkowana. Dla pracowników to większa szansa poczucia sensu i stabilnego kierunku. Może to być zatem dobry argument dla kandydatów do pracy.
W allStreet w ramach współpracy z naszymi klientami nie tylko pomagamy w całym procesie przygotowania do debiutu giełdowego, ale też jak najlepszegio wykorzystania możliwości, jakie otwierają się przed spółką. Np. zarówno spółkom już notowanym, jak i przygotowującym się do debiutu, pomagamy opracować menedżerskie programy motywacyjne. Gdy zachodzi taka potrzeba, możemy też wesprzeć opracowywanie Employer Brandingu – zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego.