Bardzo dużo spółek wybiera się na NewConnect po kapitał. Zanim poznają proces bliżej, traktują to dosłownie. A jak taki proces wygląda w rzeczywistości?
Po pierwsze przygotowanie
Nie mówimy tu tylko o opracowaniu dokumentów i przeprowadzeniu potrzebnych działań prawnych. Zdecydowanie jest sens spojrzeć na to szerzej. Przygotowanie spółki do debiutu na NewConnect to może być doskonała okazja do uporządkowania jej procesów, sformułowania lub zaktualizowania strategii, określenia celów. Nawet bardzo dobrze przemyślana i zorganizowana firma powinna przygotować się na nową sytuację, na jak najlepsze wykorzystanie pozyskanego kapitału i na funkcjonowanie na rynku publicznym.
Siła planowania i przygotowania się często jest niedoceniana. Jak w dowcipie o robotniku budowlanym, który w pocie czoła biega przez pół dnia z pustymi taczkami, bo jest zajęty i nie ma czasu ich załadować. Uruchomienie procesu przygotowania spółki do pozyskania kapitału i do wejścia na NewConnect często jest okazją do refleksji i podjęcia decyzji, które być może od dawna oczekują na podjęcie albo były dotąd poza polem widzenia. Warto poświęcić czas na przemyślenie zmian w organizacji, by później bez przeszkód i zbędnych ruchów iść w kierunku, który rzeczywiście jest dla firmy najlepszy.
Emisja akcji
Zgodnie z obowiązującymi przepisami praktycznie każda emisja jest publiczna. Dotyczące jej wymogi formalne są dość restrykcyjne, ale w razie potrzeby doświadczony doradca powinien odpowiedzieć na pojawiające się pytania. Pomoże również z wyprzedzeniem podjąć wszystkie kluczowe decyzje, udzielając potrzebnych wyjaśnień.
Przeprowadzenie emisji nie jest równoznaczne z wprowadzeniem spółki na NewConnect, choć często bywa to mylone. Istnieje możliwość wyemitowania akcji, które nie będą później notowane. Zadeklarowanie jednak zamiaru ich wprowadzenia na NewConnect jest ważną informacją dla inwestorów i często stanowi dla nich znaczącą zachętę. Notowane akcje co do zasady łatwiej bowiem sprzedać, jeśli pojawi się taka potrzeba. Na bieżąco znana jest też wycena ich wartości przez rynek.
Wprowadzenie na NewConnect
Obecność na NewConnect jest kolejnym etapem całego procesu. Dla spółki jest ona opłacalna nie tylko ze względu na większą łatwość pozyskania inwestorów. Przed debiutem na „małym parkiecie” jest to dodatkowy, ważny argument dla inwestorów, później łatwiejsze staje się pozyskanie kolejnych inwestorów w razie potrzeby. Spółka zyskuje także większą rozpoznawalność, wiarygodność i szereg korzyści marketingowych. Już same obowiązki informacyjne dostarczają okazji do komunikowania się z rynkiem, a prawidłowo realizowane służą też spółce, która z przekazem o tym, co u niej się dzieje, trafia do szerokiego grona odbiorców. Przyszły inwestor, kontrahent czy klient doceni transparentność i dobrą komunikację.